• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 9 دی 1399
کد مطلب : 120187
+
-

حلیا حسینی /مدیر اداره محیط‌زیست منطقه 13

گل باد تهران آلودگی هوا را  به شرق می‌آورد

گل باد تهران آلودگی هوا را  به شرق می‌آورد

 

در منطقه ۱۳ صنایع آلاینده‌ای که در آلودگی هوای آن تأثیر خاص داشته باشد وجود ندارد.

اما طبق آمار به دست آمده از دستگاه سنجش کنترل کیفیت هوا (خیابان پیروزی) شاخص آلودگی هوای منطقه ۱۳ در هر ساعت از روز بالاست. «حلیا حسینی» مدیر اداره محیط‌زیست منطقه ۱۳ در این‌باره می‌گوید: «گل باد شهر تهران از غرب به شرق است و چون منطقه ۱۳ در شرقی‌ترین قسمت تهران قرار گرفته از این‌رو آلودگی نقاط غربی به اینجا هدایت می‌شود. در این منطقه کانون آلودگی یا ترافیک وجود ندارد. به جز محدوده چهارراه تهرانپارس که به دلیل وجود پایانه شرق می‌توان گفت از‌درصد آلودگی بیشتری برخوردار است. در بزرگراه یاسینی، یا خروجی بزرگراه امام‌علی(ع) به خیابان پیروزی و دماوند هم آلودگی چشمگیر است که به‌‌ تردد زیاد خودروها برمی‌گردد.»

کوه‌ها مانع از عبور آلاینده‌ها می‌شوند

 به گفته این مسئول وجود کوه‌های بلند و کوتاه در حریم شرقی تهران خود عاملی برای پایا ماندن آلودگی در هوای مناطق شرقی محسوب می‌شود. او معتقد است مشکل اصلی تهران موقعیت جغرافیایی آن است. حسینی می‌گوید: «با ساختمان‌سازی در مناطق غربی سرعت گل بادهای تهران را به حداقل رسانده‌ایم.»

به باور این مسئول، دلیل دیگر آلودگی هوا، افزایش تعداد خودروهاست. او معتقد است، با مدیریت درست می‌توان رفت‌وآمد شهروندان را آسان و میزآن آلاینده‌ها را به حداقل رساند. همچنین با نصب کاتالیزور در خودرو آلودگی هوا تا ۸۰‌درصد کاهش پیدا می‌کند. استفاده از موتورسیکلت برقی به جای موتورسیکلت کاربراتوری هم در حفظ پاکیزگی هوا نقش به سزایی دارد.» مدیر اداره محیط‌زیست منطقه ۱۳ معتقد است اجرای قانون هوای پاک نیاز به همکاری چندین دستگاه و نهاد دارد و صرفاً به تنهایی از عهده شهرداری برنمی آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید